A motorvezérlő működése
Manapság minden autóban számítógép vezérli a motor működését. A neve ECU (engine control unit) magyarul motorvezérlő egység. Ez gyakorlatilag a motor agya, ami a jeladóktól kapott információk alapján irányítja és felügyeli a motor működését. A gyártás során az autókat átlagértékekre állítják be, mert a sorozatgyártás miatt ez a gazdaságos megoldás. Chiptuning során a motorvezérlő program kerül módosításra, a művelet semmilyen mechanikai átalakítást nem igényel és az eredeti állapot akár évek múltán is visszaállítható.
Szívó és turbó motorok
A chip hangolásával / chiptuning, javítunk az autód teljesítményén, a motor karakterisztikáján, rugalmasságán és fogyasztásán. A motor működésének 3 legfontosabb tényezője a levegő mennyisége, az üzemanyag mennyisége és a gyújtás időpontja. Szívóbenzines motoroknál azzal a levegőmennyiséggel kell gazdálkodnunk, amit a motor beszív amikor a dugattyú (abban az ütemben) elindul lefelé. Turbós motoroknál azért érhető el nagyobb teljesítménynövekedés, mert a turbónyomás növelésével több levegőt juttathatunk az égéstérbe, így több üzemanyagot égethetünk el. A motor optimális működéséhez elengedhetetlen a helyes levegő és üzemanyag keverési arányának megtartása és a gyújtás időzítése.
A gyújtás időzítése
Szintén fontos tényező a keverék gyújtásának időzítése. Az üzemanyag elégetése nem egy pillanat alatt zajlik le, hanem egy folyamat ami időt vesz igénybe. A keverék meggyújtását emiatt már a felső holtpont előtt meg kell kezdeni, hogy az égéssel elérhető maximális gáznyomás ideális időpontban és a hajtókar megfelelő pozíciójában hasson a dugattyú tetejére és a leghatékonyabban alakuljon át mozgási energiává. Ha a chip tuning során növeljük az üzemanyag-levegő mennyiségét, akkor az égés több időt fog igénybe venni, a helyes arányok megtartása miatt szükség van az előgyújtás növelésére is. Magasabb oktánszámú üzemanyaggal az égés lassabban megy végbe, így még nagyobb előgyújtás is biztonságosan beállítható.
Az elérhető növekedés
Szívó benzines autók esetében általában 10% teljesítménynövekedés valósítható meg a biztonságos határon belül. Turbós motoroknál ez az érték átlagban 20% körüli, de egyes típusok esetében nagyobb növekedés is elérhető. A forgatónyomaték növekedése 10% a szívó benzines autóknál és 20% vagy nagyobb érték a turbós motoroknál. Normál használat mellett, azaz részterhelésen fogyasztáscsökkenés érhető el megfelelő vezetési stílus mellett. Ez annak köszönhető, hogy egy jól módosított programmal javítunk az autó teljesítmény/súly arányán és a motor karakterisztikáján is. A cél az, hogy a megnövekedett erő minél nagyobb fordulatszám tartományban álljon a rendelkezésünkre. Ez azt jelenti, hogy a dinamikusabb gyorsulás már alacsonyabb fordulatszámon is érezhető lesz, és magasabb fordulatszám tartományban sem fog elfogyni az erő, a motor a teljes tartományban erősebb és rugalmasabb lesz.
Biztonságos beállítás
Minden esetben a gyári határértéken belül módosítjuk a motorfunkcióhoz tartozó paramétereket, így érhető el a tartós és biztonságos beállítás. A hangolás során figyelembe vesszük az autó állapotát, az addig megtett km-eket és egyéni kéréseidet is. 1998 óta minden beállítást archiválunk, így hosszú éveken keresztül folyamatosan volt lehetőségünk a hosszú távú visszajelzések kiértékelésére. Ez egy folyamatos munka, ami a mai napig tart. Több ezer autó programozása után továbbra is arra törekszünk, hogy csak minőségi munkát adjunk ki a kezünkből és minden ügyfelünk elégedett legyen az elért eredménnyel.