+36 70 333 8844
Nyitva: Hétfő - Péntek 10-17h
Info és időpontegyeztetés +36 70 333 8844 |
Nyitvatartás: Hétfő - Péntek 10-17h

Referencia Referencia

Melyik chiptuning céget válasszam? Hasznos tanácsok

Chiptuning – ár és minőség

Bár többször írtam erről a témáról korábban, újra van aktualitása hogy ismét foglalkozzunk vele. Az ügyfelek választását megnehezíti, hogy hétről hétre felbukkan a semmiből egy újabb legjobb chiptuning cég. Célszerű időt szánni rá és alaposan tájékozódni, nem csak az ár alapján dönteni. A legfontosabb tanács, hogy nem kell mindent azonnal készpénznek venni amit az interneten olvashatunk. 

Hiteles információk

Leírok néhány könnyen ellenőrizhető dolgot, melyek segíthetnek annak eldöntésében mennyire hiteles az adott oldal és a rajta szereplő információk. Korábban legfontosabb szempontnak azt jelöltem meg, hogy hány év chiptuning tapasztalattal rendelkezik az adott szakember. Ez most is igaz, de kiegészítésre szorul. Az ok, hogy egy korábbi cikkem megjelenése után hirtelen megszaporodtak a magukat több évtizedes tapasztalattal hirdető weboldalak/ cégek. 🙂 Ezek többségéről a szakmabeliek korábban soha nem hallottak. Erre mondják, hogy messziről jött ember azt mond amit akar. Vagy mégsem? El lehet vajon dönteni ezen állítások igazságtartalmát? A tapasztalathoz évszámoknak is kell tartozniuk. Ez azért lényeges kérdés, mert az autónk nagy értékű tartós használati eszköz, így nem mindegy, hogy kire bízzuk a vezérlőprogram módosítását.

MMC AutoChip

A bevezető után indokoltnak érzem, hogy magamról is írjak néhány sort. 1985-ben érettségiztem az óbudai Árpád Gimnáziumban. Bár matematika-fizika fakultációra jártam, a Budapesti Műszaki Egyetem helyett a Bánki Donát Közlekedésgépészeti Szakiskolát választottam. Itt szereztem gépjármű-villamossági műszerész képesítést 1987-ben. 1998 óta foglalkozom chiptuninggal, ez jelenleg 23 év szakmában szerzett tapasztalatot jelent.

MMC Chiptuning Magyarország egyetlen 75 perces autós műsorában – A SportVerda stúdióban: Ada, Sütő Enikő, Tordai István (2013. Február).

Valódi tapasztalat

Ha valaki 30 évesen állít ilyet magáról, matek szakos végzettség nélkül sem tűnik túl hihetőnek hogy 8 éves korában már chiptuningos volt 🙂 Alkalmazott trükk még, hogy „több évtizedes  háttértapasztalatra” hivatkoznak. Érdekes kifejezés. Hivatkoznak egy harmadik félre, akivel  az ügyfél nem találkozhat, lehet hogy nem is létezik, de ha igen akkor sem ellenőrizhető. Hasonló csúsztatás, amikor egy 20 éve működő autószerelő műhely tavaly elkezdett chiptuninggal foglalkozni, mégis 20 év tapasztalatról beszél…

Chiptuning egyedi beállítással

Harmadik félről beszélhetünk abban az esetben is, ha a kiválasztott cég egy idegen céggel íratja meg a chiptuning programot. Ilyenkor az ügyfél csak egy közvetítővel találkozik, nem jön létre személyes kapcsolat a program készítőjével. Célszerű olyan helyre vinni az autót, ahol a program írását önállóan meg tudják oldani az egyéni kérések és az autó állapotának figyelembevételével. Motoroptimalizálás során a teljesítménynövelés mellett az autó tartóssága elsődleges szempont, az értékek módosítása a biztonságos határon belül történik.

Chiptuning szakmai fórumok

Érdemes egy adott cégre külön is rákeresni a google keresőben, hogy kiderüljön hány találat jelenik meg és mi a legkorábbi írásos nyom róla az interneten. Azok a szakmabeliek akik komolyan veszik a munkájukat, szinte biztos hogy korábban megfordultak valamelyik chiptuning fórum oldalon és hozzászólásaik is voltak a témában saját cégnévvel (a mi esetünkben autochip ) amihez dátum is tartozik. Ezek könnyen és gyorsan ellenőrizhető, utólag nem manipulálható adatok. A kezdőknek nincsenek hozzászólásaik chiptuning szakmai fórumokon, általában regisztrálva sincsenek saját cégnévvel.

Egyedi leírás

A plagizálók / másolók témájáról az autochip.hu blogban és a Chiptuning Index Fórumon már 7 évvel ezelőtt is írtam (2013.02.02) A héten volt egy ügyfelem aki jelezte, hogy ez most is fenálló jelenség. Úgy gondolom ha valaki arra sem veszi a fáradságot hogy a weboldalán a saját gondolatait írja le, hanem más oldalakról kimásolt vagy részben átfogalmazott mondatokkal hirdeti magát, az nem túl meggyőző hozzáállás és ez a munkájának a minőségében is tükröződhet.

Wikipédia

Érdekes sztori a Wikipédia chiptuning leírása is. A szócikk 2008-ban lett létrehozva, és röviddel ezután egy barátom jelezte, hogy egy az egyben a weboldalamon található szakmai leírást másolták be. Megtisztelőnek éreztem, hogy egy szerkesztő az én leírásomat választotta a szócikkhez, ugyanakkor jeleztem hogy küldök egy átfogalmazott változatot ami csak ott fog szerepelni. Ez meg is történt, valamint a weboldalam lett elsődleges forrásnak feltüntetve. A Wikipédia laptörténetben ez dátum szerint is ellenőrizhető. A szócikk azóta sok változáson és szerkesztésen ment keresztül, az összes módosítás utólag is visszanézhető. A kezdők ebből a leírásból is előszeretettel másolnak ki mondatokat a mai napig.

Copyscape védelem

Sokan nem tudják, de nem csak kifejezésekre hanem egész mondatokra is rá lehet keresni a google keresőjében, a találatokban megjelennek a másolatok is, pl. a Wikipedia leírás első 2 mondata elég nagy sláger 🙂 A másolók elleni védelemre jól bevált a Copyscape nevű program, ami rendszeres időközönként jelentést küld a másolatokról és az elkövetőkről is.

Chiptuning fejlesztés

Támpont lehet az is, ha egy cégnél kizárólag olyan autókat vállalnak melyek az OBD csatlakozón keresztül programozhatóak, mert műszerész szintű forrasztási gyakorlattal nem rendelkeznek. Vannak olyan típusok, ahol tizedmilliméteres pontosságú forrasztásokat kell készíteni egy programozáshoz szükséges áramkör kiépítéséhez, érthető okok miatt kellő tapasztalat hiányában ezzel általában nem próbálkoznak. Azoknál a cégeknél ahol folyamatosan fejlesztenek, a legújabb autókat is tudják programozni és nemcsak bizonyos típusokat  vállalnak. Egyéni kéréseket is figyelembe vesznek a chiptuning program megírásánál és az észrevételeknek megfelelően van lehetőség utólagos korrigálásra.

Műhely vagy mobil chiptuning?

Szintén kezdők módszere, amikor nem egyedi beállítást készítenek, hanem egy másik autóhoz készült programot akarnak feltölteni. Az esetek egy részében az autó ezek után be sem indul. Mindenképpen olyan céget válasszunk ahol fizikailag egy műhely is létezik, kerüljük a parkolóban, benzinkúton és mobil chiptuningként hirdetett „szolgáltatást”! Sajnos hallottunk már néhány rémtörténetet, ahol a rossz beállítás okozta problémák után az ügyfél már csak egy automatát ért el: „A hívott számon előfizető nem kapcsolható.”

Hosszú távú visszajelzések

Ahhoz hogy valaki önállóan tudjon jó chiptuning programot írni, sokrétű tudásra, jó néhány év szakmai tapasztalatra és megfelelő technikai háttérre van szükség. Az adott típus alapos ismerete mellett, elengedhetetlen az ügyfelektől kapott hosszú távú visszajelzés. A hosszú távú visszajelzés alatt azt értem, amikor néhány év után az ügyfél elhozza a következő autóját, és beszámol az adott beállítással szerzett tapasztalatairól valamint a megtett km-ek számáról. 

Ha valaki már régóta a szakmában van és jól csinálja amit csinál, akkor a visszatérő ügyfeleitől minden típusról fog kapni hosszú távú valós használat során szerzett visszajelzéseket. Ugyanakkor mindig jó érzés, ha egy visszatérő ügyfelünk újra megtisztel minket bizalmával. Tegnap járt nálunk egy régi ügyfelünk akinek 15 évvel ezelőtt egy benzines F Astrát programoztunk, most egy diesel Skoda Superb az alany…

+36 70 333 8844